Ondek Nu Hoe Kinderen Hun Leervermogen Ontwikkelen!  


 

Spelen Moet!


spelen moetDe leergang Beter Leren Door Spelen is ontwikkeld door Spelen Moet!

De activiteiten van Spelen Moet! zijn erop gericht om de relatie tussen de motorische ontwikkeling van kinderen en hoe goed kinderen leren op de basisschool onder de aandacht van ouders, leerkrachten, beleidsmakers, therapeuten en andere belangstellenden te brengen.

Bij het goed kunnen leren op de basisschool wordt veel aandacht aan de cognitieve ontwikkeling van kinderen geschonken. Er er echter veel minder aandacht voor de ontwikkeling van de motoriek, visuele vaardigheden en vele andere vaadigheden die voor het leren enorm belangrijk zijn en die samen met de motoriek ontwikkeld moeten worden. Thea van Eijk-Looijmans heeft dit het zelfgenererend leervermogen genoemd.

Hoewel het in het leerproces heel belangrijk is dat kinderen hun ogen goed kunnen gebruiken en voldoende informatie halen uit wat ze zien, is er voor de motorische ontwikkeling van de ogen helaas nauwelijks aandacht. De ontwikkeling van visuele vaardigheden speelt echter wel degelijk een grote rol in de motorische ontwikkeling van kinderen en de ontwikkeling van hun cognitieve vaardigheden.

In het schooljaar 2007-2008 heeft Spelen Moet! met de Radboud Universiteit onderzoek gedaan en de resulataten waren van dien aard dat de Radboud Universiteit ook nu weer geinteresseerd is om dit project Beter Leren Door Spelen wetenschappelijk te gaan begeleiden en volgen
.
Klik hier voor de resultaten van dit onderzoek
Klik hier voor meer wetenschappelijke publicaties die wij over dit onderwerp verzameld hebben 

Spelen Moet! heeft in de loop van de laatste jaren dit traject ontwikkeld. Hierdoor worden op eenvoudige en inzichtelijke wijze ouders en leerkrachten een jaar lang meegenomen op een ontwikkel- en ontdekkingsreis, samen met de kinderen.

Kijk eens op deze website rond voor meer informatie over ons project.

Klik hier voor meer informatie over Spelen Moet!